Retur og angrerett
Angrerett
Du har full angrerett (retur- og bytterett) i løpet av 14 dager fra du har mottatt varen. Denne retten kan kun benyttes dersom varen kan returneres i originalemballasje, og er i det vesentlige uforandret. Du har rett til å åpne pakken, men emballasje må ikke åpnes utover det. Du er nødt til å hente ut pakken fra ditt lokale postkontor for å benytte deg av angreretten.
Merk at det ikke er angrerett på digitale varer og mønster i nettbutikken, det samme gjelder utskrifter av oppskrift, samt fysiske bøker. Det er heller ikke angrerett på "outlet-varer" - varer som er gått ut av produksjon og som er solgt med rabatt.
Ved retur MÅ man kontakte Knitting Inna AS og avtale retur. Sendes retur uten avtale er du selv ansvarlig for varene til de er mottatt av Knitting Inna. Du må betale returkostnadene når varene blir sendt tilbake. Ta kontakt med butikk@bystrikk.no ved retur.
Returvarer sendes til House of Yarn, att Bystrikk, Hunnedalsvegen 1150, 4333 Oltedal
Tilbakebetaling
Returretten kan benyttes uten å oppgi årsak, og må sendes tilbake innen 14 dager etter du mottok varen. Hvis du benytter angreretten forplikter vi oss til å tilbakebetale din betaling for vare(ne) senest 14 dager etter at de er mottatt. Vi kan kun betale tilbake via samme betalingsmåte som ble benyttet når kjøpet ble gjennomført. Ta kontakt med Klarna dersom tilbakebetalingen gjelder faktura eller kort-betaling. Vi kan også svare på generelle spørsmål knyttet til tilbakebetaling.
Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen så snart som mulig.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren skal skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.